Deze pagina is gebouwd op 05/30/2022 13:28:07 met de export van 05/25/2022 14:54:53

Verkeersinfrastructuur

Projectnaam

Poort van Deventer - Mobiliteit Poort van Deventer

Portefeuillehouder

F. Rorink

Rapportagedatum

14 maart 2022

Basisinformatie Project

Aanleiding Project
Het drukste kruispunt van Deventer (Zutphenseweg – Visbystraat – Deventerweg – Teugseweg) zit tijdens de spits aan zijn maximumcapaciteit en er zijn dan files. Toename van verkeer betekent hier toename van files. Verkeerskundig en fysiek zijn er geen opties voor verruiming van de capaciteit op de kruising zelf. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen die nog niet verankerd zijn in een bestemmingsplan en die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, niet mogelijk.  

Projectopdracht
In 2020 adviseerde Royal Haskoning na/in overleg met ondernemers en belangengroepe:

  • Om het mobiliteitsnetwerk op de hoofd-verkeersassen in Deventer (afrit 23 en 24) in het algemeen te verbeteren en bestaande verkeersknelpunten aan te pakken - en het gebied Poort van Deventer in het bijzonder;
  • Om de knelpunten aan te pakken en tegelijkertijd onze positie als vestigingsstad te versterken wordt geadviseerd om 8 deelprojecten nader te onderzoeken en uit te voeren.

De gemeenteraad stelde in de begroting 2021 €133.875 budget beschikbaar om de aanbevelingen verder te onderzoeken op haalbaarheid in relatie tot de aspecten draagvlak bij organisaties en ondernemers, investeringskosten en verkeerskundig effectiviteit. Het project bevindt zich in de initiatieffase.

Besluitvorming

Initiatief

- Raadsmededeling 2020-001065: Tussenstand en vervolgstap Mobiliteit Poort van Deventer, d.d. 27-10-2020  
- B&W nota 2021-000871: Ontsluitingsweg in relatie Nouryon

Projectfase

Initiatieffase

Stand van zaken

In het voorjaar / zomer 2021 werd de verkeerskundige effectiviteit samen met Goudappel Coffeng onderzocht. Op basis van de resultaten werden najaar 2021 kostenramingen gemaakt voor de benodigde investeringskosten.  

Resultaat onderzoek verkeerskundige effectiviteit op hoofdlijnen
Royal Haskoning DHV doet in het rapport “Slimme en schone mobiliteit in de Poort van Deventer” een achttal aanbevelingen voor maatregelen om de bereikbaarheid van de Poort van Deventer te verbeteren.  

In de uitwerking heeft Goudappel zich gericht op de verkeerskundige effecten voor automobiliteit. Vanuit dat oogpunt richt het onderzoek van Goudappel zich op het effect van de maatregelen 1&8, 3, 4 en 6 op de verkeerscapaciteit. Deze maatregelen zijn modelmatig doorgerekend. De uitkomsten daarvan zijn op hoofdlijnen ongewijzigd ten opzichte van de vorige rapportage. In het 1e kwartaal van 2022 worden de uitkomsten gedeeld en besproken met bedrijven en belanghebbenden in het gebied.

Raakvlakken met andere grote projecten
Binnen het projectgebied vindt qua mobiliteit afstemming plaats met de projecten
- Ontwikkeling Gasfabriek terrein;
- Ontwikkeling Stadsentree/ carpoolplekken;
- Ontwikkeling Nouryon / S-Park / Samenwerking HMO;

Projectoverstijgend vindt afstemming plaats met de volgende projecten/ initiatieven
- Relevante programma’s 3,5 en 6 en Regiemanagement.
- Project verbeteren hoofd-fietsroute Deventer – Zutphen
- Visie en doelstelling DEP
- Ontwikkeling A1 (fietsroute langs de A1)

Voortgang

Scope

Op koers

Financiën

Op koers

Eind 2021 is de financiële prognose voor deze initiatief fase dat de gemaakte kosten + prognose van nog te maken kosten valt binnen het beschikbaar gestelde budget. Het restbudget uit 2021 is overgeheveld naar 2022.

Afwijking begroting?

Afwijking investering?

Nee

Afwijking exploitatie?

Nee

Risico's en kansen

Risico's en kansen?

Op koers

In deze intentiefase van het project is er nog geen sprake van risico's en de beheersing daarvan

Planning

Afwijking begroting?

Nee

Afwijking totaalplanning?

Op koers

Zodra de gesprekken met de stakeholders zijn gevoerd, wordt de opgehaalde input verwerkt.

Vervolgens:
- Presentatie college (tweede kwartaal 2022)
- Besluitvorming College, inclusief voorstellen vervolg (proces, benodigd budget, op te leveren resultaat) (tweede kwartaal 2022)
- Raadsvoorstel en raadsbehandeling (derde kwartaal 2022)

Communicatie

Communicatie

Op koers

Brede externe afstemming van resultaten met partijen in het gebied vindt plaats in februari/maart 2022.  

In het proces tot nu toe heeft onderstaande afstemming plaats gevonden;
- In 2018 zijn samen met de brede omgeving en belangengroepen in samenwerking met bureau Royal Haskoning DHV 8 deelprojecten gedefinieerd
- In 2019 zijn de 8 deelprojecten op hoofdlijnen gepresenteerd aan de brede omgeving en belangengroepen;
- In 2019 is de Raad geïnformeerd over de resultaten van het eerdere onderzoek en het voornemen om 8 deelprojecten nader op effectiviteit, draagvlak en haalbaarheid te onderzoeken en stemde zij in met vrijgave van de benodigde financiële middelen;
- Grondeigenaren en eigenaren van aangrenzende percelen die betrokken zijn bij realisatie van een mogelijke nieuwe ontsluitingsweg (maatregel 1) zijn positief over het idee een nieuwe ontsluitingsweg te realiseren;
- Parkmanagement en fietsersbond zijn middels meerdere bilaterale overleggen positief aangehaakt op de maatregelen;

Overige informatie