Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Meer informatie
Verzuim
Verzuim
Jaar | Ziekteverzuim in % | Meldingsfrequentie |
---|---|---|
2018 | 4,78% | 1,03 |
2019 | 5,42% | 1,00 |
2020 | 4,26% | 0,64 |
2021 | 4,85% | 0,72 |
Norm 2022 | 4,60% | 1,00 |
2022 t/m maart | 5,58% | 0,98 |
Het ziekteverzuimpercentage t/m maand maart 2022 bedraagt 5,58%. Over 2021 bedroeg dit 4,85%, Het verzuimpercentage is dus verder toegenomen.
Het verzuim is hoog bij teams waar veel veranderingen spelen en/of waar werkdruk hoog op de agenda staat. Mogelijk speelt ook uitgesteld verzuim een rol. Twee lastige jaren achter de rug met corona die toch zijn tol begint te eisen.
Meldingsfrequentie (hoe vaak medewerkers zich per jaar ziek melden) is 0,98. Dit was 0,72 over het jaar 2021, is dus eveneens iets gestegen, maar nog binnen de norm van 1%.
Inhuur
Inhuur
Realisatie | Realisatie | Prognose Q1 | |
Soort inhuur | 2020 | 2021 | 2022 |
Vaste formatie | 2.518 | 3.300 | 3.200 |
Vervanging ziekte/zwangerschap | 700 | 848 | 900 |
Piekbelasting | 543 | 350 | 350 |
Bewuste keuze flexibiliteit | 869 | 800 | 750 |
Speciale projecten | 3976 | 4.200 | 3.800 |
Totaal | 8.606 | 9.498 | 9.000 |
Het volume aan inhuur is op vergelijkbaar niveau als in 2021. Wel zijn een aantal medewerkers die langdurig werden ingehuurd voor beschermd wonen vanaf 1-1-2022 in dienst gekomen. Vooralsnog gaan wij er daarom van uit dat de inhuurprognose iets lager uitkomt dan de realisatie 2021.
Door krapte op de arbeidsmarkt ervaren we dat inhuurtarieven stijgen en dat het voor verschillende functies moeilijk is om geschikte kandidaten te vinden.
Formatie en bezetting
Onderstaande tabel geeft de formatie, de bezetting en de vacatureruimte weer, exclusief boven formatieve medewerkers en medewerkers van het Deventer Groenbedrijf:
FTE | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | 1e kwartaalrapportage |
---|---|---|---|---|
Formatie | 706,89 | 725,84 | 747,16 | 800,66 |
Bezetting | 776,19 | |||
Vacatureruimte | 24,47 |
De formatie is sinds de primaire begroting toegenomen met 53,5 fte. Belangrijkste oorzaak van de toename is de overkomst van medewerkers van instellingen voor toegang jeugd, WMO en beschermd wonen. Vanaf 1-1-2022 is daarvoor 39 fte overgekomen naar de teams Beleid en Publiekscontacten. Vanaf 1 april 2022 gaan zij over naar het nieuw ingerichte team Toegang sociaal domein.
De voorstellen nieuw beleid in de begroting 2022 hebben geleid tot een toename van formatie van 4,89 fte voor teammanager PRO, groepsmanager IO, teamondersteuning en verlenging van de beleidsadviseur VTH en handhavingscapaciteit.
Bij ICT is de formatie gegroeid met 3,4 fte voor 2 projectleiders, een microsoft security-architect en uitbreiding functioneel beheer. Voorts is er uitbreiding van 0,89 fte voor energiebeleid, 2,0 fte voor gebiedsregisseurs (deels tijdelijk). En is er tijdelijke formatie voor een procesmanager Omgevingswet (1,0 fte) en adreskwaliteit (1,23 fte).
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We hebben een solide bedrijfsvoering
We zijn financieel robuust en hebben een toegankelijke en betrouwbare informatievoorziening. We werken met vitale professionals in een eigentijdse werkomgeving. Daarmee zijn we slagvaardig, betrouwbaar en transparant.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Doelstelling - We zijn een flexibele en wendbare organisatie
We zijn een lerende organisatie, hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. We zijn een aantrekkelijke werkgever. We werken met vitale professionals in een eigentijdse, digitale en inclusieve werkomgeving. Daarmee zijn we open, verantwoordelijk, zorgzaam en met durf.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Doelstelling - We werken met hoofd, hart en handen voor Deventer
We zijn een lerende organisatie; hebben inzicht in ons succes én falen. Medewerkers hebben eigen regie en verantwoordelijkheid op hun loopbaan en mobiliteit. Onze organisatie kenmerkt zich door diversiteit.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Doelstelling - We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening
We werken digitaal. We ontwikkelen ons naar een datagedreven organisatie. Met onze informatiehuishouding kunnen we efficiënt en integraal werken. Onze proces- en ICT-inrichting kan snel aangepast worden op nieuwe taken. Daarvoor maken we gebruik van technische mogelijkheden en innovaties.
Relatie met strategisch doel
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Risico cyber aanval | 0.4 Overhead | Risico | |
Wereldwijd doen zich steeds vaker incidenten voor op het terrein van cyber security die een verlammende werking hebben op de maatschappij. Het Nationaal Cyber Security Centrum (NSC) van het Ministerie van Justitie schetst vier risico's: ongeautoriseerde inzage in informatie en publicatie daarvan, ontoegankelijkheid van processen als gevolg van sabotage, schenden van de veiligheid van de digitale ruimte en grootschalige uitval. De kans op optreden wordt beperkt door digitale veiligheidsmaatregelen, maar bij optreden kan de schade aanzienlijk zijn. In de berekening van het benodigde weerstandsvermogen van de gemeente zal hiermee in de begroting rekening worden gehouden. Het risico wordt ingeschat op maximaal €5 miljoen met een kans van optreden van 5%. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Versnelde afschrijving en Investeringskrediet bureaustoelen | 0.4 Overhead | Overige afwijking | |
In de Thuiswerkregeling is opgenomen dat de reeds in bruikleen gegeven bureaustoelen (circa 340) per 1-1-2022 eigendom worden van de medewerker. Het gevolg hiervan is dat een deel van de lopende investering in deze stoelen moet worden afgeschreven. Het gaat om een bedrag van €52.067. Deze eenmalige vervroegde afschrijving wordt gedekt binnen de begroting van Facilitaire Zaken. Voor de jaren 2023 en verder betekent dit dat de rente en aflossing ter hoogte van €11.110 vrij gaan vallen. Doordat een groot aantal stoelen van werkplekken op het stadhuis nu zijn ingezet voor thuisgebruik en door toename van het aantal medewerkers zijn 70 nieuwe stoelen besteld voor gebruik in het stadhuis. Dit vergt een investering van €38.000. Deze worden annuïtair afgeschreven over vijf jaar tegen een rente van 2%. De afschrijving wordt gedekt uit de vrijgevallen rente en aflossing die het gevolg zijn van de vervroegde afschrijving van bureaustoelen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Inrichting vakgroep DIV | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Binnen het team Publiekscontacten wordt een vakgroep documentaire informatievoorziening (DIV) ingericht. Hiervoor wordt het budget dat gebruikt werd voor projecten (structureel €108.000) omgezet in gemeentelijke formatie. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Investering laptops | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Door de toename van het aantal medewerkers zijn er meer laptops nodig. De kosten voor laptops voor het nieuwe team Toegang worden gedekt uit het budget dat voorheen beschikbaar was voor de uitbesteding van deze werkzaamheden. Het andere deel kan worden gedekt uit de stelpost ICT-middelen. De investering wordt annuïtair afgeschreven over 4 jaar tegen een rente van 2%. Dekking: Dekking vanuit ander programma | |||
Investering mobiele telefoons | 0.4 Overhead | Overige afwijking | |
Door toename van het aantal medewerkers zijn meer mobiele telefoons nodig. De kosten voor telefoons voor het nieuwe team Toegang worden gedekt uit het budget dat voorheen beschikbaar was voor de uitbesteding van deze werkzaamheden. Het andere deel kan worden gedekt uit de stelpost ICT-middelen. De investering wordt annuïtair afgeschreven over 3 jaar tegen een rente van 2%. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Verhoging krediet Toekomstgericht Werken voor aanpassingen gebouw | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Vóór corona was al sprake van knelpunten in de huisvesting. Deze knelpunten hadden o.a. te maken met aanhoudende groei van de organisatie met als gevolg een tekort aan werkplekken. Daarnaast was geconstateerd dat het huidige werkplekconcept te weinig maatwerk biedt, de diversiteit aan werkplekken beperkt is en dat geluidsoverlast een terugkerend probleem is. Dit vraagstuk is meegenomen in het project Toekomstgericht Werken. Verwachting is dat het huidige beschikbare budget niet toereikend is om al deze problemen aan te pakken. Enerzijds komt dit omdat kosten op alle fronten stijgen. Daarnaast is er een toenemende behoefte aan hybride vergadervoorzieningen: in vergaderruimten, kleine overlegruimten, projectruimten en in grotere ruimten zoals het Auditorium. Door toenemend gebruik van videobellen en door groei van de teams die veel telefonisch klantcontact hebben, zijn op die plekken akoestische maatregelen nodig. Voor deze maatregelen is aanvullend krediet nodig van €100.000. De verhoogde kapitaallasten van €21.400 per jaar kunnen worden opgevangen binnen het programma. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Formatie projectmanagers ICT | 0.4 Overhead | Herschikking | |
De formatie van het team DOWR-I wordt structureel uitgebreid met 2 fte projectmanagers. Hiermee kunnen projecten met eigen vaste medewerkers worden ingevuld. Zo blijft kennis binnen de eigen organisatie en kan worden bespaard op duurdere inhuur. De kosten kunnen worden gedekt binnen de meerjarig begrote investeringsprojecten. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Formatie informatieveiligheid | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Het budget voor informatieveiligheid wordt voor een deel aangewend voor structurele formatie van een Microsoft security architect. Daarom wordt €86.000 van het budget omgezet in gemeentelijke loonsom. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Vervanging telefooncentrale | 0.4 Overhead | Autonome afwijking | |
Het contract voor de telefooncentrale met de huidige leverancier liep in 2018 af. De DOWR-gemeenten hebben daarna deelgenomen aan een gezamenlijk aanbesteding door de VNG. In de implementatiefase bleek dat de nieuwe leverancier de beloften niet kon waarmaken, waarna de VNG het contract in december 2020 ontbonden heeft. In de tussentijd (sinds 2018) is het contract voor de telefooncentrale jaarlijks verlengd. In 2023 zal er een nieuw contract moeten worden gesloten. De DOWR-gemeenten besteden in 2022 zelf aan, zodat we in 2023 de nieuwe functionaliteit in gebruik kunnen nemen. In 2022 is eenmalig €50.000 nodig voor het aanbestedingstraject. Hiervan wordt €17.750 bijgedragen door Raalte en Olst-Wijhe. In 2023 is een eenmalig implementatiebedrag nodig van €405.091. Hiervan wordt €107.645 bijgedragen door Raalte en Olst Wijhe en €101.866 geput uit de reserve kapitaallasten ICT. De structurele exploitatielasten bedragen vanaf 2023 €108.261, waarvan Raalte en Olst Wijhe €38.433 bijdragen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Duurzame toegankelijkheid | 0.4 Overhead | Herschikking | |
Van Collectie Overijssel is circa €250.000 euro overgeheveld, dat beschikbaar was voor een e-depot-voorziening. Een e-depot is bedoeld voor het langdurig bewaren van digitale bestanden en documenten. Onder andere door uittreding van het Rijk heeft Collectie Overijssel een nieuwe toekomstvisie opgesteld. De realisatie van een e-depot voor gemeentelijke bestanden en documenten past niet in deze visie. De gemeente moet daarvoor een andere voorziening verwerven. Het beschikbare budget wordt aangewend voor het opstellen van een visie op duurzame toegankelijkheid, voor het voorbereiden en aanschaffen van een bewaarvoorziening en voor de projectmatige aanpak van het opschonen van de huidige digitale archieven. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Aanbesteding financieel pakket | 0.4 Overhead | Autonome afwijking | |
Dit jaar vindt de aanbesteding van het financieel systeem voor de DOWR-gemeenten plaats. De implementatie loopt vervolgens door in 2023, zodat het systeem vanaf 1 januari 2024 operationeel kan zijn. In het projectplan komen de verwachte uitgaven voor aanbesteding en implementatie uit op circa €920.000 voor de drie gemeenten samen. Het aandeel van de gemeente Deventer daarin is circa €530.000. In de begroting is €190.000 beschikbaar. Er is dus volgens de actuele raming circa €340.000 meer nodig. In de hogere raming van het projectplan is op grond van ervaringen met andere implementatietrajecten meer rekening gehouden met de benodigde interne uren en de vervangingskosten die daarvoor noodzakelijk zijn. De implementatiekosten zijn mede afhankelijk van de definitieve keuze van het toekomstige pakket. Wanneer de aanbesteding is afgerond kan een nadere inschatting worden gemaakt van de implementatiekosten en kan de raming mogelijk nog wijzigen Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 36.900 | 2.242 | 39.142 | 59 | 39.200 |
Baten | 7.921 | 703 | 8.624 | 611 | 9.235 |
Saldo | -28.979 | -1.539 | -30.518 | 552 | -29.966 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Aanbesteding financieel pakket | Lasten | 0 | 340 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Duurzame toegankelijkheid | Lasten | 257 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investering laptops | Lasten | 0 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Investering mobiele telefoons | Lasten | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Technische wijziging | Lasten | -248 | 23 | 71 | 71 | 72 |
Vervanging telefooncentrale | Lasten | 50 | 405 | 108 | 108 | 108 |
Totaal lasten | 59 | 805 | 216 | 216 | 217 | |
Duurzame toegankelijkheid | Baten | 257 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investering laptops | Baten | 0 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Investering mobiele telefoons | Baten | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Technische wijziging | Baten | 336 | 227 | -4 | -4 | -4 |
Vervanging telefooncentrale | Baten | 17 | 107 | 38 | 38 | 38 |
Totaal baten | 610 | 349 | 49 | 49 | 49 | |
Saldo | 552 | -455 | -166 | -166 | -167 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 737 | 86 | 823 | 0 | 823 |
Putting | 801 | 1.611 | 2.412 | 0 | 2.412 |
Saldo | 64 | 1.525 | 1.589 | 0 | 1.589 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 2.170 | 2.123 | 4.293 | 330 | 4.623 |
Inkomsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -2.170 | -2.123 | -4.293 | -330 | -4.623 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | Begroting 2022 | 36.900 | 7.921 | -28.979 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 517 | 180 | -337 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 1.859 | 658 | -1.201 | ||
Ambtelijke wijziging | -135 | -135 | 0 | ||
Totaal programma | 39.141 | 8.624 | -30.517 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2022 | 737 | 801 | 64 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 86 | 237 | 151 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 1.374 | 1.374 | ||
Totaal programma | 823 | 2.412 | 1.589 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Begroting 2022 | 2.170 | 0 | -2.170 | |
4e kwartaalrapportage 2021 | 2.123 | 0 | -2.123 | ||
Totaal programma | 4.293 | 0 | -4.293 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
ICT - Roadmap | 0.4 | Op koers | ||
Toekomst gericht werken | 0.4 | Op koers |