Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloosheid jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inburgering
Inburgering Inburgeringsplichtigen leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en gaan volwaardig aan de Nederlandse samenleving deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Doelstelling - Een Positieve gezondheid
Positieve gezondheid is de kapstok voor alle preventie activiteiten die in Deventer worden neergezet.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Bieden van passende ondersteuning en begeleiding
We streven naar maatwerk, werken volgens 1 plan 1 huishouden 1 regievoerder, creëren collectieve voorzieningen en sturen datagericht.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Passende ondersteuning
Maatwerk: Voor iedere bewoner die onvoldoende in staat is zijn/haar eigen ondersteuning te regelen is er een passende ondersteuning.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Doelstelling - Sluitend vangnet regionale zorgvoorzieningen
Maatwerk II: We organiseren een sluitend vangnet van (regionale) zorgvoorzieningen voor kwetsbare inwoners en zetten voor deze doelgroep maximaal in op het mogelijk maken van zelfstandig wonen en participeren in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Dak en Thuisloze jongeren | 6.1 Samenkracht | Overige afwijking | |
Er zijn diverse onderzoeken naar kwetsbare jongeren uitgevoerd, waarbij de regionale verkenning: het maximale doen om dak- en thuisloosheid onder jongeren te voorkomen het sluitstuk was. Na aanleiding van deze onderzoeken is de raad voorgesteld voor de komende 4 jaar €100.000 per jaar (totaal €400.000) beschikbaar te stellen voor een projectleider kwetsbare jongeren en om te komen tot een uitvoeringsplan en implementatie van dit uitvoeringsplan. Daarnaast heeft de raad een motie ingediend "Deventer Zwerfjongeren vrij" met als integrale doelstelling dat Deventer binnen twee jaar liefst helemaal zwerfjongeren vrij is. Dekking uit de reserve Regionaal BW/MO (vrijval 2020). Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Vrijval risico aanbesteding hulpmiddelen | 6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) | Risico | |
In de risico database is in 2020 een risico opgenomen voor de aanbesteding hulpmiddelen. In het weerstandsvermogen is €975.000 gereserveerd om dit risico op te vangen. Vanaf 1 juli 2020 zijn de nieuwe contracten ingegaan met twee leveranciers. Door corona was het lastig in te schatten wat het financiële effect hiervan zou zijn, er zijn namelijk veel schommelingen in het volume. In 2021 hebben we een klein nadeel gemeld (€60.000) op de hulpmiddelen, derhalve kan het gereserveerde bedrag (€975.000) vrijvallen. Dekking: Dekking (nog) niet van toepassing | |||
Terugvordering corona gelden Sportbedrijf | 5.1 Sportbeleid en activering | Corona-effect | |
In 2020 heeft Sportbedrijf Deventer een aanvullende exploitatiesubsidie van €150.000 ontvangen om de inkomstenderving als gevolg van de corona maatregelen op te vangen. Ondersteund door de landelijke corona regelingen heeft Sportbedrijf in 2020 een klein positief resultaat gedraaid zonder de aanvullende subsidie. Doordat ook in 2021 Sportbedrijf te maken had met maatregelen vanwege corona, is met hen afgesproken om het resultaat van 2021 af te wachten voor het maken van een keuze om de aanvullende exploitatiesubsidie wel of niet terug te vorderen. Nu ook uit de voorlopige jaarcijfers van 2021 een positief netto resultaat komt, vorderen we de extra exploitatiesubsidie van €150.000 terug van het Sportbedrijf. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Reservering voortzetting 2022 en 2023 pilot dag activering/24-uursopvang | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Autonome afwijking | |
De pilot dagactivering/24-uursopvang is na de huidige pilotperiode (die loopt t/m 31 december 2021) verlengd met 2 jaar (1 januari 2022 tot en met 31 december 2023) en gelijktijdig verbreed naar alle cliënten van de maatschappelijke opvang. Voor de dekking van 2022 en 2023 wordt er €836.000 in totaal geput uit de regionale reserve maatschappelijk opvang en beschermd wonen. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Vrijval 2020 regionale reserve Maatschappelijke opvang en beschermd wonen | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Autonome afwijking | |
Na vaststelling van de jaarrekening 2020 was het regionaal weerstandsvermogen beschermd wonen en maatschappelijke opvang begin 2021 dusdanig gegroeid (tot €8,1 miljoen) dat er een surplus ontstond. Conform het samenwerkingsconvenant beschermd wonen en maatschappelijke opvang hebben de gemeenten in 2021 besloten het surplus van het weerstandsvermogen voor in totaal €5,7 miljoen in te zetten voor regionale (en lokale) transformatieopgaven. Eerder heeft in het regionaal bestuurlijk overleg besloten het ontstane surplus van de reserve beschermd wonen en maatschappelijke opvang na vaststelling van de jaarrekening 2020 te laten vrijvallen met als bestedingsverplichting dat de vrij te vallen middelen lokaal ingezet dienen te worden ten behoeve van lokale transformatieopgaven die een bijdragen leveren aan de vastgestelde (en vast te stellen geactualiseerde) regiovisie, regionale actieplan en/of het lokale actieplan en/of (nader) invulling geven aan de lokale taken zoals opgenomen in artikel 6 van het convenant. Het betreft regionaal €2.545.392. Verdeling cf. convenant regionale samenwerking beschermd wonen en maatschappelijke opvang: Deventer (41,88%) € 1.066.010 Lochem (13,18%) € 335.483 Olst-Wijhe (7,60%) € 193.450 Raalte (14,26%) € 362.973 Zutphen (23,08%) € 587.476 Totaal €2.545.392 Vanuit het hierboven genoemde aandeel van Deventer wordt het lokale tekort van €507.000 voor de renovatie van maatschappelijke opvang-voorzieningen (renovatie Polstraat 8-10) gedekt. Tevens wordt ook €400.000 voor de lokale aanpak van dak- en thuisloosheid onder jongeren hieruit gedekt. Het restant van €159.010 wordt toegevoegd aan de reserve Sociaal Domein, waarbij de bestedingsverplichting geldt zoals hierboven geformuleerd. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Reservering incidentele zorgkosten woonzorgvoorziening voor cliënten met complexe problematiek | 6.81 Geescaleerde zorg 18+ | Overige afwijking | |
Met het ontwikkelen van deze nieuwe beschermd wonen voorziening sluit het zorgaanbod nog meer aan bij de actuele ondersteuningsbehoefte van de inwoners van de regio Midden IJssel en ook draagt het bij aan het verkleinen van de wachtlijst beschermd wonen. In onze regio mist een woon-zorgvoorziening met de faciliteiten en begeleiding die passen bij deze groep inwoners met langdurige psychiatrische problemen en verslaving, vaak zonder vaste woonplek. Daardoor maakt deze groep gebruik van voorzieningen die hier niet voor zijn bedoeld en/of ingericht, met alle beperkingen/gevolgen voor deze inwoners en de omgeving waarin ze nu verkeren. De verwachte incidentele zorgkosten (vooruitlopend op bekostiging vanuit de Wet langdurige zorg) ten bedrage van maximaal €1.440.000 in het 1e jaar en €780.000 in het 2e jaar te bekostigen vanuit het huidige surplus binnen het weerstandsvermogen beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Voorlopige uitkering Wet inburgering 2021 | 6.1 Samenkracht | Autonome afwijking | |
Het beschikbaar stellen van voorzieningen aan inburgeringsplichtigen die bijdragen aan het voldoen aan de inburgeringsplicht. De uitkering is bedoeld ter dekking van de kosten van deze voorziening. Onder kosten voor inburgeringsvoorzieningen vallen de kosten voor de leerroutes, de module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP), maatschappelijke begeleiding, het participatieverklaringstraject (PVT) en de inzet van tolken. Niet zijnde uitvoeringskosten zoals, zoals opgenomen in artikel 40, eerste lid van de wet. Vanuit het Rijk is er een budget ad €620.079 beschikbaar gesteld om te voldoen aan de wettelijke taak. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Stijging energielasten sportbedrijf | 5.1 Sportbeleid en activering | Knelpunt bestaand beleid | |
Vanaf januari 2022 moet het sportbedrijf een nieuw energiecontract aangaan waarbij de gestegen gas en energieprijzen een forse impact hebben op de begroting. Voorgesteld wordt het sportbedrijf eenmalig subsidie te verlenen ter hoogte van €622.000 ter compensatie van de gestegen energieprijzen. Het definitieve subsidiebedrag wordt vastgesteld op basis van de daadwerkelijke stijging van energiekosten minus eventueel verkregen rijksbijdrage. Op basis van de huidige prijsstijging energie is de verwachting dat de subsidie nog verder bijgesteld moet worden. In de tweede kwartaalrapportage volgt hierover nadere informatie. Tegenvallers (zowel niet-beïnvloedbare als beïnvloedbare) in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Dat wil zeggen, dat programma's de verantwoordelijkheid hebben primair te zoeken naar oplossingen binnen hun programma als zich tegenvallers voor (gaan) doen. Als deze bijsturing binnen het programma voor het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties, dan vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Ook kan het in sommige gevallen zo zijn dat aanpassing van de bestaande prestatie in het lopende jaar wegens contractuele verplichtingen met derden niet mogelijk is Daar het programma deze kosten in 2022 niet kan dekken, wordt voorgesteld om het budget te dekken uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Inwonersbijdrage GGD | 7.1 Volksgezondheid | Autonome afwijking | |
De inwonersbijdrage van de GGD stijgt vanaf 2023 structureel met €194.000, o.a. door de loon- en prijsindex ontwikkelingen (€82.000) en het programma Suïcidepreventie. Daarnaast de ontwikkeling als netwerkorganisatie en zorgdragen voor een toekomstbestendige bedrijfsvoering. Thema’s als informatiebeveiliging en privacybescherming spelen hierin een grote rol. In het landelijke coalitieakkoord 2021-2015 ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ wordt versterken van de publieke gezondheidszorg als ambitie genoemd. Daarnaast hebben alle 25 GGD-en in Nederland en hun besturen landelijk aandacht gevraagd voor een noodzakelijke financiële investering in de basis van de GGD-en. De komende periode zal blijken wat de uitkomst hiervan is en of hiervoor geld beschikbaar wordt gesteld door het Rijk. Wanneer er de komende jaren extra middelen uit het Rijk komen dan wil de GGD IJsselland deze middelen inzetten als compensatie voor de verhoging van de inwonersbijdrage. De loon- en prijsindex (€82.000) worden binnen de geraamde stelpost loon- en prijsindex opgevangen, de rest wordt gecompenseerd door de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 87.007 | 2.701 | 89.708 | 5.018 | 94.725 |
Baten | 4.402 | -116 | 4.285 | 832 | 5.118 |
Saldo | -82.605 | -2.817 | -85.422 | -4.185 | -89.608 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Dak en Thuisloze jongeren | Lasten | 100 | 100 | 100 | 100 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Inwonersbijdrage GGD | Lasten | 0 | 194 | 194 | 194 | 194 |
Reservering incidentele zorgkosten woonzorgvoorziening voor cliënten met complexe problematiek | Lasten | 1.440 | 780 | 0 | 0 | 0 |
Reservering voortzetting 2022 en 2023 pilot dag activering/24-uursopvang | Lasten | 418 | 418 | 0 | 0 | 0 |
Stijging energielasten sportbedrijf | Lasten | 622 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 488 | 499 | 591 | 592 | 247 |
Terugvordering corona gelden Sportbedrijf | Lasten | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorlopige uitkering Wet inburgering 2021 | Lasten | 620 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval 2020 regionale reserve Maatschappelijke opvang en beschermd wonen | Lasten | 1.479 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 5.017 | 1.991 | 885 | 886 | 441 | |
Technische wijziging | Baten | 212 | 202 | 202 | 202 | 202 |
Voorlopige uitkering Wet inburgering 2021 | Baten | 620 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 832 | 202 | 202 | 202 | 202 | |
Saldo | -4.185 | -1.788 | -682 | -684 | -238 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 549 | 0 | 549 | 175 | 724 |
Putting | 1.953 | 4.222 | 6.174 | 3.613 | 9.787 |
Saldo | 1.404 | 4.222 | 5.625 | 3.437 | 9.063 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 5.178 | 1.231 | 6.410 | 0 | 6.410 |
Inkomsten | 705 | 123 | 828 | 0 | 828 |
Saldo | -4.473 | -1.108 | -5.582 | 0 | -5.582 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Meedoen | Begroting 2022 | 87.007 | 4.402 | -82.605 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | -531 | -418 | 113 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 3.091 | 292 | -2.799 | ||
Investeringen buitensport 2022 | 54 | 9 | -45 | ||
Ambtelijke wijziging | 86 | -86 | |||
Totaal programma | 89.707 | 4.285 | -85.422 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2022 | 549 | 1.953 | 1.404 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 1.378 | 1.378 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 2.799 | 2.799 | ||
Investeringen buitensport 2022 | 0 | 45 | 45 | ||
Totaal programma | 549 | 6.175 | 5.626 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Begroting 2022 | 5.178 | 705 | -4.473 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 85 | -85 | |||
4e kwartaalrapportage 2021 | 789 | 61 | -728 | ||
Haalbaarheidsonderzoek sportvoorziening Bathmen | 242 | 42 | -200 | ||
Investeringen buitensport 2022 | 115 | 20 | -95 | ||
Totaal programma | 6.409 | 828 | -5.581 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Kleedkamers Kon. UD, renovatie (David van Wijnveldtweg 4) | 5.2 | Op koers | afronding in Q2 | |
Luchtbehandelingssysteem Fermerie | 5.2 | Op koers | ||
Nieuwbouw sporthal Bathmen | 5.2 | Op koers | ||
Nieuwbouw sporthal Marke zuid | 5.2 | Op koers | In de rapportage over de grote projecten is de voortgang van nader toegelicht. | |
Renovatie Polstraat 8-10 | 6.81 | Behoeft aandacht | Hangt samen met de verhuizing van Beschermd Wonen (i.v.m. tijdelijke huisvesting) | |
Zandweerd vernieuwen Asfaltveld Actief/Hot wheels | 5.2 | Op koers | Afronding in Q2 | |