Het programma richt zich op de begeleiding en uitvoering van gebiedsontwikkeling. Het gaat daarbij om waardecreatie, waarbij het maatschappelijke effect van de gebiedsontwikkeling centraal staat. Dit maatschappelijk effect wegen we af tegen de financiële investering in een gebiedsontwikkeling.
Dit doen wij vooral door het realiseren, contracteren en begeleiden van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten. Wij nemen deel of regisseren in netwerkverbanden, stimuleren en faciliteren marktpartijen en laten los wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. Wanneer (niet)-commerciële partijen een ontwikkeling die wij noodzakelijk vinden niet oppakken of onvoldoende waardecreatie opleveren gaan wij zelf actief of in samenwerking gronden en panden (strategisch) aankopen, ontwikkelen en verkopen of beheren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Portefeuillemanagement
Wij kennen de ontwikkelingen op de grondmarkt en hebben oog voor de kansen voor nieuwe stedelijke functies.
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Doelstelling - Herstructurering
Wij ronden de bestaande Herstructureringsopgave van de wijk Keizerslanden af met de ontwikkeling van het Oranjekwartier.
Relatie met strategisch doel
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Doelstelling - Grondbeleid
Wij hebben oog voor de maatschappelijke ontwikkelingen teneinde deze adequaat te kunnen faciliteren met het grondinstrumentarium. Met de gemeentelijke vastgoedposities dragen we bij aan de gewenste waardecreatie.We hebben zicht op de gemeentelijke kosten die voortvloeien uit de ruimtelijke opgaven teneinde deze op een eerlijke wijze te kunnen toerekenen aan alle ruimtelijke ontwikkelingen.
Relatie met strategisch doel
Het versterken van onze arbeidsmarkt markeert onze woningbouwambitie. Dat lukt als we investeren in het vasthouden en versterken van onze economische positie en werkgelegenheid. Ons economisch beleid richt zich op het aantrekken van nieuwe bedrijven, op het vergroten van mobiliteit op de arbeidsmarkt en op een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Werk draagt bij aan het geluk en gezondheid van onze inwoners. We stellen een agenda op met een samenhangende aanpak om de arbeidsmarkt te versterken.
Daarnaast hebben we de ambitie om aantrekkelijk te zijn voor jonge werknemers. Een aantal locaties langs de kennis-as van de Poort van Deventer tot aan het station, zoals de Kien, het gasfabriekterrein en S/Park bieden kansen. Deze ontwikkelingen trekken jong talent aan en behouden die voor Deventer. Ook versterken ze de economische samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen. Om in de toekomst de economische ontwikkelingen in het gebied niet op slot te zetten, werkt het college een aantal maatregelen uit om de capaciteit en de flexibiliteit van het verkeerssysteem te vergroten.
De komende 15 jaar willen we mogelijk zo’n 11.000 nieuwe woningen bouwen. Bij die nieuwbouw richten we ons ook op jonge mensen om de stad en dorpen vitaal te houden. Voor een sterke economie en goed functionerende arbeidsmarkt zijn deze jongeren hard nodig. We willen onze eigen scholieren en studenten graag binden aan de stad, vaklieden behouden en ook studenten van buiten naar Deventer trekken om te wonen en te werken. Startende jonge huishoudens versterken bestaande wijken. Een grotere differentiatie van het woningaanbod is daarvoor nodig. Daarnaast zijn jongeren belangrijk voor het verenigingsleven en de levendigheid in de binnenstad. Bovendien zijn zij de toekomst voor tal van instellingen en organisaties die Deventer maken en regionaal op de kaart zetten. Een passende woning, goede voorzieningen (vrijetijd, cultureel en openbaar vervoer) en toekomstbestendig werk zorgen dat we jongeren aan Deventer binden en naar Deventer trekken. Dit is een veelomvattende en omvangrijke ambitie en vraagt om een dito strategie en blijvende investering. Bij deze begroting worden dan ook aanvullende middelen beschikbaar gesteld om te investeren in capaciteit voor de uitvoering van de routekaarten en bijbehorende aansturing.
Naast nieuwbouw van woningen, komen er in de komende jaren grote uitdagingen op de gemeente af om de wijken en dorpen leefbaar en vitaal te houden. Het gaat hierbij om de vergrijzing in combinatie met het langer thuis wonen in de eigen sociale omgeving, de inclusieve samenleving en de ongedeelde stad, de energietransitie en klimaatadaptatie. Hierbij willen we de woon- en leefkwaliteit en het voorzieningenaanbod op peil te houden en waar mogelijk te verbeteren.
Door alle ambities en opgaven worden stedelijke ontwikkelingen complexer. De projecten kunnen niet meer los van elkaar worden gezien. Maatregelen en activiteiten moeten op elkaar worden afgestemd. De organisatie van belangen, disciplines en allerlei beleidsthema’s is een hele klus. Daarnaast leidt de Omgevingswet tot een andere benadering van ontwikkelingen en aanvullende mogelijkheden om onze kosten te verhalen. De noodzaak om integraal en samenhangend te ontwikkelen neemt toe. Om te voorkomen dat we financiële kansen laten liggen of onvoldoende doelmatig werken investeren we extra in gebiedsmanagement.
Ook blijven we inzetten op de goede bereikbaarheid van Deventer, met een ideale ligging tussen Randstad, Oost- Nederland en Duitsland. De IJssel en de havenvoorzieningen vormen daarin belangrijke infrastructuur. We versterken het onderscheidend karakter van Deventer als economisch bolwerk met onze ambities op het gebied van innovatieve duurzaamheid, kenniseconomie en IT. We werken samen met onze partners aan een goede aansluiting tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven.
De twee hoofddoelen uit het Nationale Klimaatakkoord (2019) zijn het lokaal opwekken van duurzame energie door middel van zon en wind en de transitie naar een warmtevoorziening zonder fossiele brandstoffen. In 2020 is het Deventer Energieplan vastgesteld. Daarin zijn de stappen beschreven om tot een energieneutraal Deventer te komen. Daarna is de warmtetransitievisie vastgesteld en is met omringende gemeenten gewerkt aan de Regionale Energiestrategie. Het is een grote uitdaging om de energietransitie in samenhang met andere (ruimtelijke) opgaven en in samenspraak met bewoners en bedrijven gestalte te geven. Participatie door inwoners, bedrijven en andere partners is de sleutel bij de ontwikkeling van plannen voor opwek van duurzame energie. Daar zullen wij in 2022 mee doorgaan. Over de wijze waarop gaan we in gesprek met de raad.
Naast de RES met de focus op het realiseren van opwek van elektriciteit middels zon en wind, heeft de gemeente ook de opgave om de warmtetransitievisie te vertalen in wijkuitvoeringsplannen. De warmtevoorziening in nieuwe en bestaande wijken vraagt blijvende inzet vanuit de gemeente. Daarnaast worden er grote programma's voor energiebesparing uitgerold en vanwege de complexiteit en dynamiek vraagt dit extra capaciteit.
Mobiliteit is een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Fossiele brandstoffen maken plaats voor duurzame energiebronnen. Het programmaplan Duurzame mobiliteit beschrijft hoe bewoners en bedrijven worden gestimuleerd om meer gebruik te maken van schone vervoermiddelen. De vier pijlers van het programmaplan ‘duurzame mobiliteit’ zijn:
1. infrastructuur: wegennetwerk en voorzieningen;
2. gedragsverandering: promotie van schone vervoersmiddelen;
3. samenwerking, vooral met bedrijfsleven;
4. innovatie en technologie.
Aanvullend werken we aan de logistiek in de binnenstad. De bedoeling is te komen tot zero emissie. Ook rollen we de rode loper uit voor de fiets. Het programma fiets is vastgesteld voor de periode 2021-2025. In de binnenstad investeren we in meer fietsvoorzieningen en bijbehorende dienstverlening.
Extreme weersomstandigheden hebben deze zomer in Zuid-Limburg geleid tot veel getroffenen en grote schade door wateroverlast. Het benadrukt de noodzaak om in Deventer blijvend te investeren in klimaatadaptatie.
We hebben geconstateerd dat een aantal maatschappelijke ontwikkelingen en thema's zoals droogte, hittestress, biodiversiteit en waarde van bomen nog niet goed verankerd waren in het geldende bomenbeleidsplan. Dit is vertaald naar een nieuw bomenbeleidsplan. Ook wordt een relatie gelegd met het nieuwe programmaplan klimaatadaptie en stellen we middelen beschikbaar voor klimaatadaptieve maatregelen. Met deze actualisatie is het nieuwe plan 2021 - 2030 toekomstbestendig, ook in het kader van de omgevingsvisie.
Vanuit het Verbindend Kader Sociaal Domein werken we aan een samenhangende aanpak voor het sociaal domein. Op dit moment zien we dat we onze transformatiedoelen financieel hebben bereikt. We waarderen de bijdrage van onze partners hieraan.
Eigen regie en oplossingen in de sociale leefomgeving van onze inwoners zijn uitgangspunt. De doorontwikkeling van onze teams in de toegang sluit daar goed bij aan. Door stevig te investeren in preventie hopen we een goede sociale basis te creëren. Als zorg en ondersteuning nodig is, maken we dat mogelijk. Ook helpen we zoveel mogelijk mensen aan het werk of begeleiden hen naar werk-leerroutes door Inzet op Maat. Omdat investeren in preventie helpt, is er de komende drie jaar een investeringsfonds preventie. Met dit fonds ondersteunen we initiatieven die bijdragen aan een sterke basisvoorziening in de wijken en dorpen. Zij zorgen daarbij dat inwoners geen of een kleiner beroep hoeven doen op maatwerkvoorzieningen. Bij succes maken we dit structureel.
We bouwen verder aan onze toegang in het sociaal domein. Daarbij bevorderen we samenwerking tussen alle schakels in de levensfasen van onze inwoners “Van Wieg naar Werk”. Verder investeren we in veilig en gezond opgroeien in Deventer. We sluiten aan bij de ambities die Deventer heeft op gebied van “verjongen en versterken arbeidsmarkt”. We willen een veilige omgeving om op te groeien met een gezonde leefstijl en goed onderwijs, met uitdagende vrijetijdsbestedingen in de buurt of stad en zicht op toekomstbestendig werk in onze gemeente. Dit draagt bij aan een sociaal en economisch sterk Deventer.
Door de coronacrisis doet een grotere groep mensen een beroep op onze voorzieningen. We helpen mensen waarbij zij zelf regie houden. We helpen bij het vinden van werk. Werk is belangrijk om volwaardig mee te doen aan de samenleving en maakt mensen gelukkiger. Ook sporten en beweging vinden wij belangrijk, zowel voor de sociale binding als voor de gezondheid. Niet alleen georganiseerd maar ook geïntegreerd en ingepast in onze dagelijkse leefomgeving gaat sporten en bewegen meer een plek krijgen de komende jaren. We werken verder aan het project van vervangende nieuwbouw voor het vmbo in Deventer en de sporthal Keizerslanden. Ook stelt het college voor miljoenen te investeren in vernieuwing van scholen Splithofstraat, Colmschaterenk, Borgele en Zwaluwenburg. Deze projecten dragen bij aan onze ambitie om te investeren in goed onderwijs voor jongeren en sportgelegenheid voor onze inwoners.
Als gemeente Deventer hebben we de ambitie en doelstelling dat: “Alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden”. We bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben. Gezien alle landelijke en lokale ontwikkelingen is deze inzet nodig. Nog te veel gezinnen hebben geldzorgen en te veel kinderen groeien op in armoede. Wellicht kunnen we nooit alle armoede en schuldenproblematiek in Deventer oplossen, maar dat is wel het uitgangspunt.
Dat bereiken we door in te zetten op zowel inkomensondersteunende en participatie-bevorderende regelingen. Maar ook door ondersteuning en advies aan inwoners. Immers, we hebben regelingen die inwoners helpen, maar het streven is om hun situatie te verbeteren zodat ze die regelingen niet of minder nodig hebben.
Deventer straalt geschiedenis uit en ademt cultuur. Wij vinden kunst en cultuur belangrijk, niet alleen ter verrijking van ons leven, maar ook ter vergroting van onze betrokkenheid bij de samenleving. Een sterk Deventer kan niet zonder cultuur. Cultuur die ons doet ontspannen, vermaken, verbazen en nadenken. Juist deze sector heeft flink geleden onder de coronacrisis. We spannen ons in voor het gelijk houden van de cultuurbegroting en waar mogelijk klappen op te vangen van instellingen die het hoofd tijdelijk niet boven water kunnen houden. In Deventer wordt historie met toekomst verbonden. Op bijzondere erfgoedlocaties ontpoppen initiatieven die ons inspireren. Zij krijgen de ruimte om te experimenteren en te groeien. Cultuur geeft op die manier letterlijk en figuurlijk identiteit, het brengt reuring en jaagt ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen aan.
De Cultuurvisie Boeien en Bloeien wil de volle breedte van het culturele speelveld ondersteunen en financiële ruimte creëren voor het stimuleren van vernieuwende initiatieven. We kijken daarbij ook naar de aantrekkelijkheid voor jongeren. Dit omdat we vanuit onze woonambitie inzetten op verjongen. Dat betekent dat Deventer de leefomgeving, culturele voorzieningen, evenementen, horeca, sport en schoolgebouwen aantrekkelijk wil maken voor de eigen jongeren, voor studenten en voor de vestiging van jonge gezinnen.
We werken een plan uit voor een toekomstbestendig gebruik van het vastgoed aan de Keizerstraat. De Schouwburg, het Kunstcircuit, het voormalige Filmhuis en de Irispanden zijn samengebracht onder de werknaam De Nieuwe Keizer. Deze ontwikkeling geeft een stevige impuls aan de economische ontwikkeling van het gebied. Daarnaast worden met deze ontwikkeling een aantal financiële knelpunten opgelost.
Voor het Burgerweeshuis wordt in deze begroting nog eens €1,3 miljoen euro extra gereserveerd zodat de totale reservering €4 miljoen euro bedraagt.. Conform de Leidraad Grote Projecten, wordt eerst de initiatieffase doorlopen met een uitwerking en vergelijking van verschillende scenario's.
Bewoners en bezoekers zoeken in de binnenstad sfeer en beleving. Onmisbare ingrediënten hiervoor zijn: een onderscheidend en verrassend aanbod van winkels, horeca, culturele en toeristisch recreatieve voorzieningen, een aangename ambiance en activiteiten. Kwaliteit en uitstraling zijn een voorwaarde. Het merendeel van deze ingrediënten is in Deventer ruim voor handen. Denk aan het monumentale karakter van de binnenstad, het relatief grote aanbod van winkels met een ‘couleur locale’, de karakteristieke inrichting van de openbare ruimte en landelijk bekende evenementen zoals Deventer op stelten, het Dickens festijn en de boekenmarkt. De binnenstad ondergaat de komende jaren een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Als gevolg van de coronacrisis versnelt deze transformatie. Hiervoor is een programma-overstijgende uitvoeringsagenda voor de binnenstad opgesteld.
Wij zoeken meer verbinding met de samenleving. Participatie en actief burgerschap zijn onze uitgangspunten. Wij betrekken de inwoners zo goed mogelijk bij het opstellen van beleid en het uitvoeren van plannen. In de communicatie gebruiken we moderne media en sluiten we aan op bestaande kanalen in de verschillende wijken en dorpen. De investering binnen het kader inwoners aan zet zetten we door tot en met 2025.
Wijkgericht werken is een belangrijk thema en een goede methode om de veiligheid, duurzaamheid, sociale zorg en gezondheid op wijk – en buurtniveau in te vullen. Het biedt mogelijkheden om investeringen van de gemeente in de wijk te combineren en beter aan te laten sluiten bij wensen van bewoners. Daarnaast is wijkgericht werken de basis voor de integrale aanpak van grote opgaven zoals de energietransitie en klimaatadaptatie. De uitvoering van maatregelen hiervoor vindt plaats in de wijken, direct bij mensen voor de deur. Een integrale benadering biedt mogelijkheden om aan te sluiten bij investeringen van bijvoorbeeld woningbouwcorporaties, netwerkbeheerder, energie- en telecommaatschappijen.
Wij stellen voor om de inzet op klimaatadaptatie structureel te maken. Aanvullend willen we een forse investering doen gedurende vier jaar vanuit diverse programma’s in de wijken. Het gaat hierbij om meekoppelbudgetten bij investeringen voor de warmtetransitie, kwaliteitsimpulsen in de fysieke en sociale leefomgeving, de Deltabuurt en voor klimaatadaptatie.
De afgelopen jaren hebben we positieve ervaringen opgedaan met buurtmakers. Zij leveren een belangrijke bijdrage aan de sociale cohesie in de wijken. Zij zijn met aandacht aanwezig in de wijken met oog voor de vraagstukken die daar leven. Vanuit die positieve ervaring zetten we deze aanpak door in 2024 en 2025. Het college stimuleert het integraal werken in de wijken
Afgelopen jaren daalden de criminaliteitscijfers en nam het gevoel van veiligheid toe. Het investeren in wijken en buurten vergroot de weerbaarheid van onze inwoners. Het draagt bij aan het voorkomen van ondermijnende criminaliteit. We houden deze lijn vast en blijven investeren in het tegengaan van ondermijning. De komende vier jaar wordt meer geld beschikbaar gesteld.
Prestaties
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Groot onderhoud kernbezit | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Overige afwijking | |
Op basis van geactualiseerde MJOP's en doorgeschoven onderhoud vanuit 2021 wordt in 2022 €1.315.986 aan groot onderhoud voor ons kernbezit uitgevoerd. Dat is €350.585 meer dan het structureel begrote onderhoudsbudget. Op dit moment zijn er vier onderhoudsreserves ten behoeve van het kernbezit. Een bedrag van € 1.159.386 uit de reserve onderhoud gebouwen en een bedrag van €156.600 uit de reserve onderhoud panden NV. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Doorontwikkeling vastgoedbeleid | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Knelpunt bestaand beleid | |
In 2021 heeft het College de uitgangspunten voor de te actualiseren Kadernota Vastgoed vastgesteld. Deze uitgangspunten zijn in 2021 uitgewerkt in financiële uitgangspunten, kostprijsdekkende huur berekeningen, begrotingsregels en een implementatiestrategie. De volgende stap is het uitwerken van de kadernota die in 2022 ter besluitvorming aan de raad wordt voorgelegd. Daarin wordt onder andere meegenomen het ontvlechten van de huidige vastgoed- en grondportefeuille in het programma Herstructurering en vastgoed, opstellen van een meerjarenbegroting vastgoed inclusief reserveposities, oplossingsscenario’s voor de financiële knelpunten en het formuleren van de ontwikkelopgave voor de vastgoedorganisatie. Conform het raadsbesluit in 2021 over verstrekking van budget voor doorontwikkeling vastgoed is ook voor 2022 eenmalig aanvulling van dit budget met €50.000 nodig. Tegenvallers (zowel niet-beïnvloedbare als beïnvloedbare) in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Dat wil zeggen, dat programma's de verantwoordelijkheid hebben primair te zoeken naar oplossingen binnen hun programma als zich tegenvallers voor (gaan) doen. Als deze bijsturing binnen het programma voor het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties, dan vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Ook kan het in sommige gevallen zo zijn dat aanpassing van de bestaande prestatie in het lopende jaar wegens contractuele verplichtingen met derden niet mogelijk is Daar het programma deze kosten in 2022 niet kan dekken, wordt voorgesteld om het budget te dekken uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Leegstand Irispand | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Autonome afwijking | |
In afwachting van de ontwikkeling van de Nieuwe Keizer staat een tweetal verdiepingen in het naastgelegen Irispand leeg. Daarnaast is met de bouw van Mimik het Filmhuis leeg komen te staan. Ook dit deel wordt betrokken in de toekomstplannen van de Nieuwe Keizer. Zie daartoe ook programma 10b. Bij de voorjaarsnota 2021 is gemeld dat de leegstand mogelijk duurt tot het moment dat de verbouwing van de Nieuwe Keizer gereed is. De panden zijn namelijk lastig afzonderlijk te verhuren. Er is een bedrag van €35.000 benodigd is als dekking voor de leegstandskosten van het Irispand in 2022 en 2023. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Bolwerksmolen | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Knelpunt bestaand beleid | |
Bij de voorjaarsnota 2019 en bekrachtigd in de eerste kwartaalrapportage 2021 is als heroverweging besloten dat gemeentelijk eigendom van de Bolwerksmolen en nabij gelegen woning niet noodzakelijk is. Hiermee zou vanaf 2021 structureel €95.000 per jaar bezuinigd kunnen worden. Dit is als taakstelling in de meerjarige begroting verwerkt. Zie daartoe programma 10b. Verkoop van de Bolwerksmolen is moeizaam. Het betreft cultureel erfgoed dat lastig te exploiteren is. De stichting is gevraagd om met een toekomstplan te komen en tegelijkertijd worden met potentiële kopers gesprekken gevoerd. De bezuiniging van €95.000 kan niet in 2022 gerealiseerd worden. Voorstel is deze kosten voor 2022 te dekken met een extra putting uit de reserve Onroerende Zaken. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Voorbereidingskrediet Loo | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Overige afwijking | |
Op 22 december heeft de gemeenteraad ingestemd met de routekaart wonen & voorzieningen voor Loo. Met deze routekaart is een expliciete keuze gemaakt om de locatie Bettinkdijk aan te wijzen voor woningbouw en spoedig in ontwikkeling te brengen. De routekaart alsmede de uitvoeringsparagraaf beoogt de locatie in eigendom te verwerven door de gemeente en te komen tot concrete planontwikkeling samen met Loo. Met het voorbereidingskrediet wordt gewerkt aan: - Het opstellen van een ruimtelijk kader (ontwikkelperspectief), inclusief financiële onderbouwing; - Overeenstemming over de verwerving van de gronden; - Het opstellen van een ontwikkelingsstrategie. Het ontwikkelperspectief en uitgiftestrategie komen tot stand op basis van een interactief (participatie)proces met ingezetenen uit Loo. Om de beschreven projectresultaten te kunnen behalen is een voorbereidingskrediet van €79.500 benodigd. Verzocht wordt dit krediet beschikbaar te stellen zodat daadwerkelijk een aanvang gemaakt kan worden gemaakt met de werkzaamheden. De jaarlijkse rentekosten ad €1.749 worden gedekt uit de Reserve Onroerende Zaken. Het voorbereidingskrediet wordt geactiveerd. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Verduurzaming maatschappelijk vastgoed | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Autonome afwijking | |
Naar aanleiding van een aangenomen motie door de raad wordt gewerkt aan een verfijningsonderzoek naar concrete kansrijke panden uit de business case zonnepanelen. In dit onderzoek wordt onder andere gekeken naar haalbaarheid, geschiktheid, terugverdientijd, rendement, split incentive, concreet investeringsbedrag, mogelijkheden voor subsidieregelingen en een revolverend verduurzamingsfonds voor het eigen maatschappelijk vastgoed. Daarnaast werkt de gemeente via verschillende projecten aan de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed. Om een beeld te hebben bij in hoeverre deze projecten bijdragen in de totale verduurzamingsopgave van een CO2 neutrale vastgoedportefeuille in 2050 is het van belang een systeem van energiemonitoring op te zetten. Hierbij kunnen zowel de effecten van investeringen gemonitord worden als in beeld gebracht worden op welke wijze in het gebruik en inregelen van installaties al een energiebesparing gerealiseerd kan worden. Bij het vaststellen van de routekaart verduurzaming heeft de raad €160.0000 beschikbaar gesteld, dat is gestald in de reserve onderhoud gebouwen. Hiervan is nog €110.000 beschikbaar. Voorstel is deze middelen in te zetten voor het verfijningsonderzoek en het opzetten van energiemonitoring voor het eigen maatschappelijk vastgoed. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Voorbereidingskrediet Van Hetenlocatie | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Overige afwijking | |
Voorgesteld wordt om het voorbereidingskrediet Van Hetenstraat uit te breiden met €62.000. Samen met het nog resterende krediet van €58.000 ontstaat hiermee een budget van €120.000 voor de verdere voorbereiding die nodig is voor de ontwikkeling van deze locatie. De jaarlijkse rentekosten ad €1.364 worden gedekt uit de Reserve Onroerende Zaken. Het voorbereidingskrediet wordt geactiveerd. Op basis van de 2e helft van 2021 is gebleken dat het herhuisvestingsvraagstuk, het onderzoek naar behoud/nieuwbouw, de uitwerking van de maatschappelijke buurtfunctie en het definitieve woningbouwprogramma van de voorbereidingsfase risicovoller is dan waar rekening mee was gehouden. Dit vereist een intensivering van de afstemming met de interne programma’s, externe belanghebbenden en college ven B&W. De fasering van het project zoals die op dit moment wordt ingeschat is als volgt: o Definitiefase : 03-2022 o Ontwerpfase : 10-2022 o Voorbereidingsfase : 04-2023 o Realisatiefase : 06-2024 o Nazorgfase : 11-2024 Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Voorbereidingskrediet Lettele | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Overige afwijking | |
Op 22 december heeft de gemeenteraad ingestemd met de routekaart wonen & voorzieningen voor Lettele. Met deze routekaart is een expliciete keuze gemaakt om de uitbreidingslocatie aan de oostzijde aan te wijzen voor woningbouw en spoedig in ontwikkeling te brengen. De routekaart alsmede de uitvoeringsparagraaf beoogt de locatie in eigendom te verwerven door de gemeente en te komen tot concrete planontwikkeling samen met Lettele. Met het voorbereidingskrediet wordt gewerkt aan: - Het opstellen van een ruimtelijk kader (ontwikkelperspectief), inclusief financiële onderbouwing; - Overeenstemming over de verwerving van de gronden; - Het opstellen van een ontwikkelingsstrategie. Het ontwikkelperspectief en ontwikkelingsstrategie komen tot stand op basis van een interactief (participatie)proces met ingezetenen uit Lettele. Om de beschreven projectresultaten te kunnen behalen is een voorbereidingskrediet nodig van €151.875. Verzocht wordt dit krediet beschikbaar te stellen zodat daadwerkelijk een aanvang gemaakt kan worden gemaakt met de werkzaamheden. De jaarlijkse rentekosten ad €3.341 worden gedekt uit de Reserve Onroerende Zaken. Het voorbereidingskrediet wordt geactiveerd. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Winstneming grondexploitatie | 8.2 Grondexploitaties (niet bedrijven) | Autonome afwijking | |
In de begroting 2022-2025 zijn voor een aantal grondexploitaties (Steenbrugge, Eikendal, Tuinen van Zandweerd, Vijfde Hoek en Looweg) een winstgevende uitkomsten geraamd. Conform het BBV (besluit begroting en verantwoording) mogen deze winsten voor een deel worden ingeboekt. Deze baten zijn in de begroting voorzichtigheidshalve voor de 2022 tot en met 2025 voor 50% geraamd. Het betreft in 2022 €1,2 miljoen, in 2023 €550.000 en in 2024 €600.000. Zie ook paragraaf grondbeleid. Doordat bij de jaarrekening 2021 de winstneming naar voren kon worden gehaald wordt het bedrag in 2022 lager, maar kan in die jaren er na door een verbetering van de uitkomsten grondexploitaties wel een hogere winstneming worden geraamd. We houden dan wel rekening met een aanname van 50%. Dit mede doordat er de kans bestaat dat we vennootschapsbelasting moeten gaan betalen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Kadernota Maatschappelijk Vastgoed | 0.3 Beheer ov gebouwen en gronden | Knelpunt bestaand beleid | |
Bij het vaststellen van de huidige kadernota vastgoed in 2012 is geconstateerd dat er in de begroting van de beleidsprogramma’s diverse financiële knelpunten zitten waar een oplossing voor gevonden moet worden. Bij de start van de doorontwikkeling vastgoedbeleid (november 2020) is de raad geïnformeerd over de omvang van de knelpunten, zoals die op dat moment in beeld waren. In februari 2021 heeft het College de uitgangspunten voor het nieuwe vastgoedbeleid vastgesteld en besloten om de oplossing voor de knelpunten mee te nemen in de verdere doorontwikkeling van het vastgoedbeleid. Inmiddels zijn de knelpunten geactualiseerd, dat een beeld laat zien van €1,33 miljoen structureel, als volgt opgebouwd (in de bijlage is een uitgebreidere toelichting opgenomen): Beheerkosten: €180.000 Er is een analyse gemaakt van: 1) de huidige vastgoedorganisatie incl. het contract met de ingehuurde externe organisatie - managing partner vastgoed (SBM) 2) de beheerkosten zoals die op dit moment in de begroting zitten, 3) de beheer en organisatie kosten die zijn overgekomen van de opgeheven NV Maatschappelijk Vastgoed Deventer en NV Milieu Centrum Deventer en 4) de gerealiseerde kosten de afgelopen jaren. Dit is vertaald in een budget dat nodig is om het vastgoedbeheer uit te kunnen voeren. Verzekering: €121.500 Begin 2021 heeft een nieuwe aanbesteding van alle gemeentelijke verzekeringen plaats gevonden, waaronder de opstalverzekering. Dit heeft ertoe geleid dat de verzekeringspremie met ongeveer 50% is toegenomen. Oorzaak ligt in de huidige markt voor verzekeringen. In 2021 is dit knelpunt eenmalig gedekt vanuit de algemene middelen. Onderhoud: €769.000 Het professionaliseren van het vastgoedbeheer betekent ten aanzien van het onderhoud dat wij dit conditie gestuurd in plaats van financieel gestuurd moeten uitvoeren. Hiervoor zijn Meerjarige Onderhoud Programma’s (MJOP’s) op basis van vastgestelde conditieniveaus opgesteld. Belangrijke oorzaak van dit knelpunt is dat in tegen stelling tot eerdere MJOP’s nu ook vervangingen zijn meegenomen, zodat onze gebouwen langjarig op niveau kunnen worden onderhouden. Vanwege de focus op financiële sturing in het verleden is hier in de programmabegroting onvoldoende budget voor beschikbaar gebleken. Voor het groot onderhoud van het vastgoed is een reserve beschikbaar, waar ieder jaar aan gedoteerd wordt. Het BBV schrijft voor dat een onderhoudsvoorziening verplicht is. Dit stelt echter de eis dat de begroting structureel sluitend moet zijn. Met de accountant is een aantal jaar terug afgesproken dat een reserve voorlopig volstaat. Het BBV schrijft ook voor welke onderhoudskosten niet ten laste van een voorziening mogen komen, maar ten laste van de exploitatie. Voor deze kosten klein onderhoud moet ook structurele dekking zijn. De huidige grondstoffen- en bouwmarkt is erg grillig en sterk afhankelijk van mondiale ontwikkelingen. We blijven monitoren wat deze onzekerheden betekenen voor onze onderhoudsbudgetten. Winstafdracht taakveld 0.3: €260.000 Voor de panden en gronden binnen taakveld 0.3 overige gebouwen en gronden is een structurele winstafdracht aan algemene middelen begroot. Inmiddels zorgt de afbouw van de vastgoedportefeuille er echter voor dat deze afdracht dient te worden gerealiseerd met een steeds kleiner aantal panden en gronden. Dit heeft ertoe geleid dat de exploitatie van deze panden en gronden al een aantal jaren ontoereikend voor deze winstafdracht. Het verschil is tot dusver aangevuld met onttrekkingen uit de Reserve Onroerende Zaken. De omvang van dit knelpunt is medio 2021 geraamd op structureel €260.000 en wordt nog nader geactualiseerd. Een eerste analyse laat zien dat een bandbreedte van €200.000 - €400.000 reëel is. Het betreft een inschatting op basis van gerealiseerde kosten van de afgelopen jaren en de afnemende omvang van de vastgoedportefeuille. Tot en met 2023 kan dit knelpunt nog opgevangen worden door de reserve onroerende zaken. Voorstel Voorstel is het totale knelpunt van €1,33 miljoen structureel ten laste van de algemene middelen op te lossen. De winstafdracht taakveld 0.3 kan in 2022 en 2023 ten laste van de reserve onroerende zaken worden gebracht. Dat betekent in 2022 en 2023 €1,07 miljoen en vanaf 2024 €1,33 miljoen structureel ten laste van de algemene middelen. Tegelijkertijd kan een deel van de beschikbare reserve onderhoud gebouwen vrijvallen ten gunste van de algemene middelen, te weten €2,6 miljoen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 19.044 | 3.767 | 22.812 | 1.680 | 24.492 |
Baten | 21.170 | 3.856 | 25.026 | -573 | 24.453 |
Saldo | 2.126 | 89 | 2.214 | -2.253 | -39 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Bolwerksmolen | Lasten | 95 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Doorontwikkeling vastgoedbeleid | Lasten | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Groot onderhoud kernbezit | Lasten | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota Maatschappelijk Vastgoed | Lasten | 1.070 | 1.070 | 1.330 | 1.330 | 1.330 |
Leegstand Irispand | Lasten | 35 | 35 | 0 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | -30 | -23 | -23 | -23 | -94 |
Verduurzaming maatschappelijk vastgoed | Lasten | 110 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorbereidingskrediet Lettele | Lasten | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 |
Voorbereidingskrediet Loo | Lasten | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Voorbereidingskrediet Van Hetenlocatie | Lasten | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Totaal lasten | 1.680 | 1.087 | 1.312 | 1.308 | 1.237 | |
Technische wijziging | Baten | -23 | -23 | -23 | -23 | -23 |
Winstneming grondexploitatie | Baten | -550 | 450 | 400 | 450 | -60 |
Totaal baten | -573 | 427 | 377 | 427 | -83 | |
Saldo | -2.253 | -660 | -935 | -881 | -1.320 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 1.346 | 905 | 2.252 | 415 | 2.667 |
Putting | 200 | 898 | 1.097 | 4.114 | 5.211 |
Saldo | -1.147 | -8 | -1.155 | 3.698 | 2.544 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | -17.051 | 965 | -16.086 | -256 | -16.342 |
Inkomsten | 935 | 1.789 | 2.724 | 0 | 2.724 |
Saldo | 17.986 | 825 | 18.810 | 256 | 19.066 |
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Herstructurering en vastgoed | Begroting 2022 | 19.044 | 21.170 | 2.126 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 30 | 25 | -5 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 2.035 | 2.151 | 116 | ||
De Marke-woningbouw-voorbereidingskrediet | 3 | -3 | |||
Doorstart S/park | 103 | -103 | |||
Grondexploitatie Shita-locatie | 1.679 | 1.679 | 0 | ||
Ontwikkelperspectief Wittenstein | 2 | -2 | |||
Voorbereidingskrediet Woningbouw Okkenbroek | 1 | -1 | |||
Ambtelijke wijziging | -86 | 86 | |||
Totaal programma | 22.811 | 25.025 | 2.214 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Begroting 2022 | 1.346 | 200 | -1.146 | |
4e kwartaalrapportage 2021 | 393 | 277 | -116 | ||
De Marke-woningbouw-voorbereidingskrediet | 3 | 3 | |||
Doorstart S/park | 513 | 615 | 102 | ||
Ontwikkelperspectief Wittenstein | 2 | 2 | |||
Voorbereidingskrediet Woningbouw Okkenbroek | 1 | 1 | |||
Totaal programma | 2.252 | 1.098 | -1.154 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Herstructurering en vastgoed | Begroting 2022 | 0 | 935 | 935 | |
4e kwartaalrapportage 2021 | 3.449 | 906 | -2.543 | ||
Doorstart S/park | -3.000 | 0 | 3.000 | ||
Grondexploitatie Shita-locatie | 883 | 883 | |||
Totaal programma | 449 | 2.724 | 2.275 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Voorbereidingskrediet de Marke | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Hagenvoorde | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Oranjekwartier | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Shita-terrein en voormalig speeltuingebouw | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet van Hetenstraat | 0.3 | Op koers | ||
Voorbereidingskrediet Wittenstein | 0.3 | Op koers |