Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
In 2022 treedt de Omgevingswet in werking. Deventer heeft inmiddels een mooie voorsprong op andere gemeenten doordat wij al een Omgevingsvisie hebben en een Bestemmingsplan met Verbrede Reikwijdte, het bestemmingsplan Deventer, Stad en Dorpen. Dat laatste gecombineerd met een verordening voor de gehele fysieke leefomgeving. De Omgevingswet gaat grote veranderingen teweegbrengen. We zetten ondanks de uitgestelde wet al flinke stappen om in 2022 overeenkomstig de wet te werken. Voor een flink deel werken we al Omgevingswetproof. De samenleving is daarbij zoveel als mogelijk aan zet. Wij geven vooral de hoofdlijnen, insprirerende ambities, en een set spelregels mee, overeenkomstig onze Omgevingsvisie. De belangen van omwonenden en andere belanghebbende worden in een zorgvuldig participatietraject geborgd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels, en dus vooral regisseur, in plaats van zelf de realisator. De gemeente blijft echter wel degene die uiteindelijk beslist op een initiatief, vanuit haar publieke rol en verantwoordelijkheid.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de grote woningbouwopgave te helpen realiseren. Deventer heeft grote ambities uitgesproken om een bijdrage te leveren aan het oplossen van de ‘woningnood’. We onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden we tot 2035 11.000 woningen aan de huidige voorraad toe kunnen voegen. We bewaken daarbij de kwaliteit van het landelijk gebied dat zich geconfronteerd ziet met een grote druk op de ruimte, vanwege de vraag naar nieuwe woningen, maar ook door ruimtevragen vanuit de sector zelf, vanuit energie (wind, zon), natuur, water, recreatie etc.
Doelstelling - Kwaliteiten stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, zoals verankerd in de Omgevingsvisie, en inwoners waarderen het uiterlijk van hun woonomgeving in 2021 op 7,5. Dat is minstens op hetzelfde niveau als 2019 (laatstbekende cijfer).
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Doelstelling - Evenwichtige woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We huldigen de principes uit de Omgevingsvisie en de Woonvisie 2018 (benutten de bestaande kwaliteiten, waarbij inbreiding voor uitbreiding gaat). We geven verder vorm en inhoud aan de uitgesproken ambitie om in Deventer 11.000 woningen aan de bestaande voorraad toe te voegen.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Bereikbaarheid Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer, en zetten in op het bevorderen van een duurzame vorm van mobiliteit. Het aantal inwoners dat (zeer) tevreden is over de bereikbaarheid van de eigen buurt is minimaal 66%.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Toelichting
Doelstelling - Omgevingswet
We versterken in Deventer het werken volgens de principes van de komende Omgevingswet.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Toelichting
Toelichting
Wijzigingen deze periode
Omschrijving | Taakveld | Soort afwijking | |
---|---|---|---|
Subsidie stadscampus de Kien | 8.1 Ruimtelijke ordening | Autonome afwijking | |
De Provincie Overijssel heeft een subsidie van €1,6 miljoen toegekend voor de inrichting van de openbare ruimte en fiets- en looproutes in stadscampus de Kien. Voorgesteld wordt om naast de ontvangst van deze subsidie ook de besteding in de vorm van een stelpost op te nemen in de begroting. In de loop van het jaar volgen voorstellen over de besteding van deze middelen. Hierbij zal ook aandacht worden geschonken aan toekomstig onderhoud. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Stadshof fase 2 | 8.1 Ruimtelijke ordening | Overige afwijking | |
In de tweede fase van het project Stadshof wordt de transformatie van de panden voorbereid. Voor de onderhandelingen en overeenkomsten voor dit deel wordt verwacht dat zowel in 2022 als 2023 €40.000 nodig is aan ambtelijke inzet welke niet is te verhalen op de initiatiefnemers. Voorgesteld wordt deze bedragen (in totaal €80.000) te putten uit de reserve Wonen Boven Winkels. Dekking: Dekking binnen eigen programma | |||
Kwaliteitsteam Topicus-kwadrant | 8.1 Ruimtelijke ordening | Knelpunt bestaand beleid | |
In het afgelopen jaar is er bij de herontwikkeling van het Topicus-kwadrant gebruik gemaakt van een multidisciplinair kwaliteitsteam dat adviseert over de doorontwikkeling van de plannen. Dat heeft geleid tot een kwaliteitsimpuls in de getoonde plannen, vastgelegd in een conceptmasterplan. Dit is door de gemeenteraad erg gewaardeerd en de wens is uitgesproken om de samenwerking met dit kwaliteitsteam te verlengen. Daar zijn kosten mee gemoeid die niet zijn voorzien in de lopende begroting. Wij ramen deze kosten voor 2022 op eenmalig €30.000. Tegenvallers (zowel niet-beïnvloedbare als beïnvloedbare) in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Dat wil zeggen, dat programma's de verantwoordelijkheid hebben primair te zoeken naar oplossingen binnen hun programma als zich tegenvallers voor (gaan) doen. Als deze bijsturing binnen het programma voor het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties, dan vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Ook kan het in sommige gevallen zo zijn dat aanpassing van de bestaande prestatie in het lopende jaar wegens contractuele verplichtingen met derden niet mogelijk is. Daar het programma deze kosten in 2022 niet kan dekken, wordt voorgesteld om het budget te dekken uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Onderzoek biovergisters | 8.1 Ruimtelijke ordening | Knelpunt bestaand beleid | |
Bij de behandeling van het voorbereidingsbesluit voor de Poort van Deventer en de verdere voorbereiding van een gewijzigd bestemmingsplan heeft het college de raad desgevraagd toegezegd inzicht te geven in de voor- en nadelen van een biovergister. Ambtelijke specifieke kennis hierover is niet beschikbaar. Het inhuren van een gespecialiseerd extern bureau kost eenmalig €25.000. Tegenvallers (zowel niet-beïnvloedbare als beïnvloedbare) in de uitvoering van bestaand beleid moeten binnen het programma worden opgevangen. Dat wil zeggen, dat programma's de verantwoordelijkheid hebben primair te zoeken naar oplossingen binnen hun programma als zich tegenvallers voor (gaan) doen. Als deze bijsturing binnen het programma voor het lopende begrotingsjaar leidt tot ongewenste aantasting van bestaande prestaties, dan vindt eenmalig dekking plaats uit de algemene middelen. Ook kan het in sommige gevallen zo zijn dat aanpassing van de bestaande prestatie in het lopende jaar wegens contractuele verplichtingen met derden niet mogelijk is. Daar het programma deze kosten in 2022 niet kan dekken, wordt voorgesteld om het budget te dekken uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Opkoopregeling | 8.3 Wonen en bouwen | Nieuw beleid | |
In een raadsmededeling van 29 maart 2022, 2022-285, is de raad geïnformeerd omtrent het voornemen om een opkoopbescherming in te voeren voor een 7-tal wijken in Deventer. Vanaf 1 januari 2022 is het nieuwe instrument ‘opkoopbescherming’ door het Rijk in de Huisvestingswet opgenomen. De opkoopbescherming zorgt ervoor dat in gebieden schaarse koopwoningen niet zomaar kunnen worden opgekocht voor de verhuur (een vorm van zelfbewoningsplicht). Op die manier blijven meer goedkope en middeldure koopwoningen beschikbaar voor mensen die er zelf in gaan wonen. Voorwaarde voor het invoeren van de opkoopbescherming is dat er in een gebied nu al sprake is van schaarste en er onevenwichtige effecten optreden. Het college heeft onderzocht of deze regeling ook relevant is voor Deventer. Uit gegevens van het Kadaster blijkt dat er in een aantal wijken in Deventer een aanzienlijk aandeel van de woningen die te koop komen worden opgekocht door investeerders. Zoals u heeft gevraagd in uw motie van november 2021 (motie 5.1) informeren we u over de mogelijkheden om de zelfbewoningsplicht in te voeren voor bestaande woningen. De kosten van dit nieuw beleid zijn ingeschat op eenmalige invoeringskosten van €10.000 en de jaarlijkse structurele uitvoeringskosten van €40.000 voor de personeelskosten voor de handhaving (0,4 FTE) en de bezwaar- en beroepsprocedures (0,2 FTE). De kosten in 2022, zijnde €30.000 (de invoeringskosten en de helft van de structurele kosten), worden opgevoerd voor de voorjaarsnota. De structurele kosten van €40.000 in 2023 en daarna worden meegenomen in de begroting. De kosten voor de vergunningverlening (een vergunning voor de specifieke situaties waarin wel verhuurd mag worden) zullen gedekt worden uit de leges. De hoogte van de leges moet bij de uitwerking nog bepaald worden en zal opgenomen worden in de legesverordening. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Informatievoorziening Aanbesteding Beheer Openbare Ruimte (Obsurv) | 8.1 Ruimtelijke ordening | Autonome afwijking | |
De aanbesteding voor het project Informatievoorziening Aanbesteding Beheer Openbare Ruimte (Obsurv) gaat binnenkort starten. Voor dit project zijn reeds middelen beschikbaar gesteld maar deze zullen niet toereikend zijn onder meer door gestegen marktprijzen. Er is nog een budget van €25.000 benodigd. Voorstel is om, net als bij de eerder beschikbaar gestelde middelen, dit te dekken uit de algemene middelen. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Visie hoogbouw | 8.1 Ruimtelijke ordening | Nieuw beleid | |
Deventer staat voor de opgave om een groot aantal woningen aan de huidige voorraad toe te voegen om daarmee de enorme vraag naar woonruimte te kunnen bedienen. In het kader van Wonen en Voorzieningen is de ambitie gedefinieerd op 11.000 woningen tot 2035. Het accent blijft daarbij in eerste instantie liggen op binnenstedelijke ontwikkelingen (al kan dat nooit voldoende zijn om de totale vraag te accommoderen). Dat maakt dat in de diverse projectmatige ontwikkelingen de hoogte wordt opgezocht. De vraag blijft steeds hoe hoog dan aanvaardbaar is, beredeneerd vanuit de locatie maar ook vanuit het geheel, bijvoorbeeld het silhouet van Deventer. Discussie vinden nu in projectverband plaats. Vakinhoudelijk lukt het steeds om tot een goede individuele beoordeling te komen, maar beter is het om een breder afwegingskader te hebben. Dit kwam al aan de orde bij de ontwikkelingen van Topicus en de Kop Handelskade en we verwachten de discussie ook bij Roto en Senzora. De portefeuillehouder RO heeft op vragen vanuit de Raad al aangegeven dat we gaan werken aan een visie op hoogbouw. Een concept plan van aanpak is daartoe opgesteld. Echter, het budget is niet binnen de lopende begroting beschikbaar en een herprioritering binnen het programma kan niet de ruimte opleveren die nodig is. Bij de ontwikkeling van een Hoogbouwvisie is participatie enorm van belang. We ramen het benodigde budget op €100.000 in totaal (2022: €50.000 en 2023: €50.000), bestaande uit €80.000 ambtelijke capaciteit en €20.000 voor participatie en andere externe ondersteuning. Dekking: Verrekening met algemene middelen | |||
Technische wijziging | 9.0 Meerdere | Overige afwijking | |
De cijfers in de programma’s worden ook aangepast naar aanleiding van technische wijzigingen. Zie voor nadere informatie de bijlage. |
Exploitatie | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Lasten | 6.278 | 2.378 | 8.656 | 457 | 9.113 |
Baten | 3.548 | 467 | 4.016 | 64 | 4.080 |
Saldo | -2.729 | -1.911 | -4.640 | -393 | -5.033 |
Exploitatie: Specificaties wijzigingen deze periode (bedragen x €1.000)
Onderwerp | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Informatievoorziening Aanbesteding Beheer Openbare Ruimte (Obsurv) | Lasten | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kwaliteitsteam Topicus-kwadrant | Lasten | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek biovergisters | Lasten | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opkoopregeling | Lasten | 30 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Stadshof fase 2 | Lasten | 40 | 40 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie stadscampus de Kien | Lasten | 64 | 1.328 | 208 | 0 | 0 |
Technische wijziging | Lasten | 193 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Visie hoogbouw | Lasten | 50 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 457 | 1.479 | 269 | 61 | 61 | |
Subsidie stadscampus de Kien | Baten | 64 | 1.328 | 208 | 0 | 0 |
Totaal baten | 64 | 1.328 | 208 | 0 | 0 | |
Saldo | -393 | -151 | -61 | -61 | -61 |
Reserves | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Storting | 0 | 26 | 26 | 0 | 26 |
Putting | 15 | 1.302 | 1.317 | 31 | 1.349 |
Saldo | 15 | 1.276 | 1.292 | 31 | 1.323 |
Investeringen | |||||
(bedragen x€1.000) | |||||
Primitieve begroting | Begrotingswijzigingen | Begroting na wijzigingen | Wijzigingen deze periode | Begroot cumulatief | |
Uitgaven | 0 | 76 | 76 | 0 | 76 |
Inkomsten | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 |
Saldo | 0 | -71 | -71 | 0 | -71 |
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2022 | 6.278 | 3.548 | -2.730 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 492 | 0 | -492 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 1.599 | 151 | -1.448 | ||
Kavelruil Salland | 349 | 349 | |||
Ambtelijke wijziging | -61 | -32 | 29 | ||
Totaal programma | 8.657 | 4.016 | -4.641 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Begroting 2022 | 0 | 15 | 15 | |
3e kwartaalrapportage 2021 | 0 | 2 | 2 | ||
4e kwartaalrapportage 2021 | 26 | 1.301 | 1.275 | ||
Totaal programma | 26 | 1.318 | 1.292 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | 4e kwartaalrapportage 2021 | 76 | 5 | -71 | |
Totaal programma | 76 | 5 | -71 |
1e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Aankoop en doorgang Stadshof | 8.1 | Op koers |